Pazartesi, Ekim 10, 2016

Sonunda: Bir Delinin Hatıra Defteri

Pazartesi, Ekim 10, 2016

Kapalı Gişe, Karaborsa, Kimlik No ile Bilet Kuyruğundaki Delilerin Hatıra Defterleri 

Ben de her ErdalBeşikçioğlusever gibi Ankara Devlet Tiyatrosundaki Bir Delinin Hatıra Defteri oyununu uzun süre takip ettim. Hele ki Behzat Ç'deki Akbaba'nın Evi bölümündeki efsane tiradından sonra, hor görülen memur Popriçin'in platonik bir aşıktan delirerek kendini İspanya Kralı sanmasına kadarki süreci Erdal Beşikçioğlu'ndan seyretmek gerekirdi. Bir tiyatrocunun dizisi üzerinden konuşarak anlatmak istediğimi basitleştirmek istemem; ama Behzat Ç hem konu, hem anlatım hem de oyunculuk olarak efsaneydi. (Ayrıca müzik, ayrıca ışık, ayrıca..)
www.tatbikatsahnesi.com 'dan 
Hali hazırda kapalı gişe altyapılı bu oyuna Behzat Ç'den sonra daha fazla gitmek isteyen yalnızca ben değildim elbette. Özellikle Ankaralıların yıllar yılı öve öve bitiremedikleri Bir Delinin Hatıra Defteri biletleri açıldıktan sonra 10 dakika sonra bittiği ve alınan biletler karaborsaya düştüğü için Ankara DT tarafından kimlik numarası ile satılacağı bile söylenmişti.
Ankara DT'de bilet bulsak atlayıp İstanbul'dan Ankara'ya gidecektik, olmadı; ancak içki sofrasında en çok kavga ettiğim arkadaşlarımdan biri bileti uzatınca bir süre onun suyuna gitmeye karar verdim. İstediği üç saat liberal olacağım. 

Kötü Bir Sahne Örneği: Uniq Hall

İlk kez Uniq Hall'da bir oyun seyrettiğim için öncelikli mekandan bahsedeyim: Hayal kırıklığı. Muazzam ve iyi tasarlanmış bir yerleşkede kötü bir sahne tasarımı örneği: Balkon sahneye çok uzak, ses sistemi kötü. Başka bir oyun seyretseydik, muhtemelen söylenenleri anlamazdık. 
Uniq Hall ile ilgili eklemem gereken başka bir konu var; şehrin göbeğinde görünse de yaya trafiğinin olmadığı bir yolda gidiliyor. İTÜ Ayazağa Metro durağından servis kalkıyor; ancak oyun sonunda yeterli servis yoktu. Yeterli taksi de olmadığı için yürümek zorunda kaldık. Özellikle etkinlik bitişine ek servis koymaları gerekirdi.
Yine de nefis oyunlara ev sahipliği yaptığı için bu ayın sonunda gideceğim başka bir oyunda kesin yargıda bulunacağım.

Klasiğin Yeniden Yorumlanması

Bir Delinin Hatıra Defteri, Genco Erkal ile Dostlar Tiyatrosu dahil çokça tiyatroya konuk olmuştu; ancak bu kez sahne tasarımına bir vinç dahil oluyor ki, vincin kasasına sıkışmış Popriçin için Erdal Beşikçioğlu ayrıca seyredilir. Kendini bacaklarından astığı dakikalarca sesinde hiç değişiklik olmadan oyuna devam etmesi, soluksuz seyrettirdi. 
Kapıyı oyundan çok kısa bir süre önce açtıkları için bir süre kuyrukta kaldık; bu bizde memnuniyetsizlik yaratsa da, oyunun gereği olduğunu içeriye girince anladık. Seyircileri sahnede karşılayan ve oyun içinde seyircilere dokunan oyuncu ile tiyatro, bambaşka oluyor. Tiyatronun sinemadan farkının seyircinin de oyunun bir parçası olduğunun en güzel kanıtı gibi geliyor bana. 

Bir Delinin Hatıra Defteri'ni seyredin, okuyun, kendi hatıralarınızı not tutun,
Utku


Yazan: Nikolay Vasilyeviç Gogol
Uyarlayan ve Yöneten: Cem Emüler
Işık Tasarım: Musatafa Bal
Ses Efekti Tasarım: Tayfun Gültutan
Yönetmen Yardımcısı: Erdal Beşikçioğlu
Sahne Amiri: Yunus Daştan
Oynayan: Erdal Beşikçioğlu

Tatbikat Sahnesi için: http://www.tatbikatsahnesi.com/
Erkan Taşdöğen'in sunumu ile Ankara DT ve Erdal Beşikçioğlu'nun Radyo Tiyatrosu için: 

0 yorum:

Yorum Gönder